Постинг
02.04.2023 09:45 -
Вербализирането като волеоформяне, Хелиана Стоичкова
Автор: heliana
Категория: Лайфстайл
Прочетен: 2286 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 02.04.2023 09:48
Прочетен: 2286 Коментари: 5 Гласове:
3
Последна промяна: 02.04.2023 09:48
Всеки ден ние се сблъскваме с разнообразни теми за размисъл и те се натрупват в нас било под формата на емоционални оценки, било под формата на информационни пакети, които остават за допълнителна обработка. Сравняваме ги с предишни информации, които сме си събрали и се опитваме да преценим какво мислим по дадена тема. На практика желанието да се замислиш над определени въпроси обикновено е под директивата на външно влияние под формата на директен или страничен въпрос поставящ пред нас дадена хипотеза. И ако ние сме в позицията само на слушатели е възможно и информацията и поствените теми за размисъл да отшумят в подсъзнанието недооформени, неподредени, некласифицирани. Какъвто е обичайно случай и повечето хора разбират, че това е причината в училище децата да бъдат "изпитвани". Когато те накарат да изразиш с думи какво си разбрал тогава в мозъка се случва нещо ново. Стартира се процес по подреждане и преоформяне на целия информационно-емоционално-интуитивен пакет и ние формираме мисъл. Тази мисъл вече функционира на съзнателно ниво.
Но вербализирането на определени мисли придава на тези мисли много по-конкретен вид от оригиналният. Защото мислите ни са визуални и хаотични и емоционални по естество. Ние не винаги мислим с думи и когато ни се наложи да формулираме и закодираме на езиково ниво това, което "усещаме за правилно". Ние доста често замаме позиция и изясняваме за себе си и своето отношение по разглежданата тема. Защото до този момент може да е по-плуралистично и амбивалентно и трябва да бъде разглеждано като такова. В момента, вкойто сме подканени да структурираме всичко онова, което се блъска на посоки в ума ни ние сме принудени при спорни въпроси да заемем по-категорична позиция, да доуточним езиково наличието на плуралистична позиция и като цяло да изясним за останалите параметрите на интелектуалният ни импулс. Това не е нищо ново, но е добре забравено старо. Проблемът е, че когато добре забравените стари практики съвсем бъдат забравени получаваме психологически конструкции, които не могат да вербализират, да структурират мислите си и това се дължи не само на беден понятиен апарат, но най-вече на недоразвита моторика в мислообразуването. Респективно дори да изгрее ярка мисъл, усещане и някаква воля то тя не може да приеме вид ясен, конкретен и категоричен и остава рудиментарна. А недовършени мисли твърде често заминават директно в подсъзнанието и несъзнаваното. И това убива опитите за "мислене".
Още по-хубавото на вербализирането е, че когато оформиш и облечеш мисълта в думи получаваш възможност да я наблюдаваш отстрани заедно със събеседника си. Или иначе казано веднъж произведена вербалната конструкция става притежание на контекста и ти, който си я произвел можеш да я наблюдаваш на свой ред като чужда, да я редактираш, коментираш, доуточниш и подобриш. Можеш сам да спориш с нея и ако си достатъчно смел да я оставиш настрана за няколко дни и да се върнеш към нея. Тя вече ще ти се струва чужда и ще видиш в по-голяма степен нейните слабости и достойнства. "Не мога да го обясня" казва детето не защото не може да каже какво знае, а защото не знае какво знае и най-вече не знае как да борави с това, което мисли, че знае. Процесът на говорене е много важен за децата и въпреки, че всеки преминава през периоди на логорея то тя също е част от развитието и следва и трябва да бъде овладяна по същият начин както се овладява мълчанието и неспособността за себеизразяване.
Себеизразяването като форма на волеоформяне също е много важна.
- Искаш ли сладолед?
- М-м...
Преди да е зададен въпроса не протича воля по отношение на даден обект или субект на наблюдение. С поставянето на въпрос, обаче, се предизвиква реакция и потребност от волеоформяне. Ако индивида остане на "М-м..." то той се проваля в процеса на волеоформяне. Ако темата поставена на дневен ред е свързана с един сладолед това не е важно, но ако той е свикнал да функционира по този начин тогава коя да е тема поставена пред него ще предизвиква все същата реакция, защото той не е изградил система или методика за волеоформяне:
- Искаш ли да получиш възнаграждение за труда си?
- М-м...
Тези неща са важни. Не трябва да бъдат подценявани.
Следващ постинг
Предишен постинг
Благодаря за интересния текст.
А пропо.
Как е открита системата на химическите елементи от Менделеев?
Чрез П О Д Р Е Ж Д А Н Е.
Така както има неподредени дворове и домове, ОЩЕ ПОВЕЧЕ има неподредени ГЛАВИ. Поради сложността (неподредеността) на проблема нека приемем, че подреждането на информацията в мозъка е ДАРБА, талант и понякога гениалност.
Защото природата е ПОДРЕДЕНА в строга йерархия коята се разклонява., за разлика от сигналите които улавяме случайно. И който успее да хване ПРИРОДНАТА подредба, получава КРИЛЕ на мисълта.
И т.н.
Хубав ден!
цитирайА пропо.
Как е открита системата на химическите елементи от Менделеев?
Чрез П О Д Р Е Ж Д А Н Е.
Така както има неподредени дворове и домове, ОЩЕ ПОВЕЧЕ има неподредени ГЛАВИ. Поради сложността (неподредеността) на проблема нека приемем, че подреждането на информацията в мозъка е ДАРБА, талант и понякога гениалност.
Защото природата е ПОДРЕДЕНА в строга йерархия коята се разклонява., за разлика от сигналите които улавяме случайно. И който успее да хване ПРИРОДНАТА подредба, получава КРИЛЕ на мисълта.
И т.н.
Хубав ден!
krumbelosvet написа:
А пропо.
Как е открита системата на химическите елементи от Менделеев?
Чрез П О Д Р Е Ж Д А Н Е.
Така както има неподредени дворове и домове, ОЩЕ ПОВЕЧЕ има неподредени ГЛАВИ. Поради сложността (неподредеността) на проблема нека приемем, че подреждането на информацията в мозъка е ДАРБА, талант и понякога гениалност.
Защото природата е ПОДРЕДЕНА, за разлика от сигналите които улавяме случайно. И който успее да хване ПРИРОДНАТА подредба, получава КРИЛЕ на мисълта.
И т.н.
Как е открита системата на химическите елементи от Менделеев?
Чрез П О Д Р Е Ж Д А Н Е.
Така както има неподредени дворове и домове, ОЩЕ ПОВЕЧЕ има неподредени ГЛАВИ. Поради сложността (неподредеността) на проблема нека приемем, че подреждането на информацията в мозъка е ДАРБА, талант и понякога гениалност.
Защото природата е ПОДРЕДЕНА, за разлика от сигналите които улавяме случайно. И който успее да хване ПРИРОДНАТА подредба, получава КРИЛЕ на мисълта.
И т.н.
Така е, аз много говоря за ученето на нови думи, за търсенето на инфорамция, но подредбата е ключова.
Осъзнавате ли, че страдате от остра графомания?
цитирайexo написа:
Осъзнавате ли, че страдате от остра графомания?
Не виждам от какво друго трябва да страда един писател. :)))))))))
Ти се трудиш да кажеш КРАТКО нещо полезно.
А идва бай Хубав и оцапа отдолу.
Требе да се трие!!!!
цитирайА идва бай Хубав и оцапа отдолу.
Требе да се трие!!!!
krumbelosvet написа:
Ти се трудиш да кажеш КРАТКО нещо полезно.
А идва бай Хубав и оцапа отдолу.
Требе да се трие!!!!
А идва бай Хубав и оцапа отдолу.
Требе да се трие!!!!
Благодаря за съвета
Търсене
Архив
Блогрол
1. Всичко е нормално, разказ Хелиана Стоичкова
2. Комплект за самоевтаназия, разказ Хелиана Стоичкова
3. Изтекъл срок на годност, разказ Хелиана Стоичкова
4. Васил Петлешков, Хелиана Стоичкова
5. Спас Гинов, Хелиана Стоичкова
6. Добре информиран, Хелиана Стоичкова
7. ОТМ, разказ Хелиана Стоичкова
8. Коефициент на доходност, разказ Хелиана Стоичкова
9. Антигравитон, разказ Хелиана Стоичкова
10. Восъчни лица, разказ Хелиана Стоичкова
11. Дяволското гърло, разказ Хелиана Стоичкова
12. Път с предимство, разказ Хелиана Стоичкова
13. Далекогалактическо съобщение, разказ Хелиана Стоичкова
14. Топло сърце, разказ Хелиана Стоичкова
15. Диагонал. Черно. 2., разказ Хелиана Стоичкова
16. Ябълка садена от татко, разказ Хелиана Стоичкова
2. Комплект за самоевтаназия, разказ Хелиана Стоичкова
3. Изтекъл срок на годност, разказ Хелиана Стоичкова
4. Васил Петлешков, Хелиана Стоичкова
5. Спас Гинов, Хелиана Стоичкова
6. Добре информиран, Хелиана Стоичкова
7. ОТМ, разказ Хелиана Стоичкова
8. Коефициент на доходност, разказ Хелиана Стоичкова
9. Антигравитон, разказ Хелиана Стоичкова
10. Восъчни лица, разказ Хелиана Стоичкова
11. Дяволското гърло, разказ Хелиана Стоичкова
12. Път с предимство, разказ Хелиана Стоичкова
13. Далекогалактическо съобщение, разказ Хелиана Стоичкова
14. Топло сърце, разказ Хелиана Стоичкова
15. Диагонал. Черно. 2., разказ Хелиана Стоичкова
16. Ябълка садена от татко, разказ Хелиана Стоичкова